Rozmiary i formaty wizytówek – poznaj obecne standardy
Opublikowano: 28 kwietnia 2023Chciałbyś zamówić wizytówki dla pracowników swojej firmy i zastanawiasz się, na co zwrócić uwagę przy tworzeniu ich projektu? Odpowiednia czcionka, kolorystyka, marginesy, spójność informacji, jakość papieru i druku – to tylko niektóre elementy, jakie powinieneś przemyśleć przed rozpoczęciem pracy z grafikiem oraz drukarnią. Jednym z najważniejszych, formalnych wyznaczników określanych standardami jest natomiast rozmiar wizytówek. Jakie wymiary powinna mieć wizytówka i dlaczego jej format jest taki ważny?
Dlaczego powstały standardy wizytówek?
Standardy wizytówek to wytyczne dotyczące wymiarów i proporcji, a także układu oraz treści, które powinny się na nich znaleźć. Standardy te zostały opracowane przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO), aby zapewnić spójność i łatwość w identyfikacji firmy lub osoby, która posługuje się daną wizytówką. Mają na celu ułatwienie procesu projektowania i drukowania wizytówek, a także ich wymiany między firmami i osobami, również w środowisku międzynarodowym. Pewne wspólne dla wszystkich wizytówek cechy gwarantują zachowanie spójności i profesjonalizmu.
Standardy wizytówek zostały wprowadzone na początku lat 70. XX wieku, kiedy to wizytówki stały się powszechnie używanym, ważnym narzędziem biznesowym, ułatwiającym nawiązywanie kontaktów oraz pozyskiwanie nowych klientów. Obecnie w różnych krajach występują nieco inne normy, jednak różnice są niewielkie, dzięki czemu każda wizytówka pasuje do standardowego wizytownika.
W Polsce przy projektowaniu i wydruku wizytówek najczęściej stosuje się wymiar 90×50 mm. Obowiązuje on również w Czechach, Słowacji, na Węgrzech, w Mołdawii czy Białorusi. Na zachodzie Europy – w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii czy we Włoszech – zazwyczaj drukuje się wizytówki o wymiarach 85×55 mm. W Azji można spotkać się z wizytówkami o rozmiarach 91×55 mm lub 90×54 mm, w Australii oraz Skandynawii – 90×55 mm, natomiast w Ameryce Północnej – 89×51 mm.
Dostępne formaty wizytówek
W drukarni cyfrowej Printika drukujemy zarówno standardowe rozmiary wizytówek, jak i wizytówki o indywidualnych formatach, dopasowanych do potrzeb naszych Klientów. Oferujemy:
- standardowe wizytówki w postaci jednego kartonika w formacie 90×50 mm – poziome lub pionowe, zadrukowane jednostronnie lub dwustronnie,
- standardowe wizytówki o wymiarach w standardzie europejskim, czyli w formacie 85×55 mm – poziome lub pionowe, o nadruku jednostronnym lub dwustronnym,
- wizytówki składane – w formacie 180×50 składane do 90×50 (czyli wzdłuż krótszego boku) – stosowane najczęściej w branży usługowej. Dają większą przestrzeń do zadrukowania,
- wizytówki o dowolnym formacie – drukujemy wizytówki także w innych niż podane wyżej wymiary. Dostosowanie rozmiarów wizytówek do konkretnych potrzeb danej firmy może zaowocować kreatywnym, oryginalnym projektem wyróżniającym się na tle konkurencji.
Kiedy zdecydujesz się już na dany format, pozostanie jeszcze do ustalenia kilka innych kwestii. W naszej drukarni cyfrowej możesz wybrać między innymi rodzaj papieru (np. kredowany, matowy/z połyskiem, ekologiczny i wiele więcej) oraz jego gramaturę, rodzaj uszlachetnienia czy wykończenie. Drukujemy wizytówki z gotowym, dostarczonym przez Klienta projektem, ale istnieje także możliwość zamówienia takiego projektu w naszej drukarni. Możesz więc zlecić nam przygotowanie wizytówek dla swojej firmy od początku do końca, w dowolnym nakładzie.
Jaki format wizytówek wybrać?
Wybór formatu wizytówki dla pracowników Twojej firmy zależy od wielu czynników – pod uwagę należy wziąć między innymi kwestie, takie jak rodzaj branży, przeznaczenie i użyteczność.
- Standardowe rozmiary wizytówek, zgodne z normami ISO sprawdzą się w sytuacjach, kiedy działasz na rynku międzynarodowym lub zależy Ci na funkcjonalności wizytówek. Wizytówki o zalecanych rozmiarach zmieszczą się do każdego wizytownika i mogą być wygodnie przechowywane przez Twoich Klientów oraz partnerów biznesowych.
- Wizytówki nietypowe, składane, o rzadko spotykanych wymiarach czy w nietypowych kształtach mogą być dobrym pomysłem w przypadku branż kreatywnych lub kiedy chcesz wyróżnić się na rynku. Mogą one zapewnić więcej miejsca do zadruku, np. dodatkowym tekstem z ważnymi informacjami na temat aktywności Twojej firmy, zdjęciem (co jest przydatne w przypadku działalności fotograficznej) czy grafiką. Taka wizytówka może spełniać dodatkowe funkcje – np. służyć jako zaproszenie, bilet czy kupon promocyjny.
Wybrany rodzaj wizytówki powinien przede wszystkim oddawać charakter firmy i być przedłużeniem jej marketingu. Niezależnie od wyboru formatu, wizytówki należy dostosować do branży oraz identyfikacji wizualnej marki. Ważne jest również, aby projekt był czytelny, estetyczny i przejrzysty, a informacje na nim zawarte aktualne i istotne.